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Details im Überblick Was steht im TTIP-Entwurf?

Stand: 02.05.2016 18:02 Uhr

Sinkende Standards, intransparente Schiedsgerichte, Klagewellen - die Befürchtungen, die TTIP weckt, sind groß. Und befeuert wurden sie noch einmal, als Greenpeace den Verhandlungsstand veröffentlichte. Aber was steht eigentlich genau drin? Lena Gürtler und Nils Naber geben einen Überblick.

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Kapitel zur sanitären und phytosanitären Maßnahmen

Kapitel zur Regulatorischen Kooperation
 
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Kapitel zur sanitären und phytosanitären Maßnahmen
 

Kapitel zur Regulatorischen Kooperation

Schiedsgerichte
 

Ein Kern von TTIP ist der Versuch, diesseits und jenseits des Atlantiks gemeinsame Standards zu schaffen. Dies betrifft  in seiner Konsequenz Bereiche wie Verbraucherschutz ebenso wie die Zulassungsbedingungen für einzelne Produkte.  Kurz: Es geht darum, dass ein Produkt, das hier zugelassen ist, auch in den USA verkauft werden darf und umgekehrt. Wie USA und EU zu diesen gemeinsamen Regeln kommen wollen, wird im Kapitel zur Regulatorischen Kooperation deutlich.

(S.7)
Article X.9: US: Trade Effects
When developing a regulation, a regulatory authority of a Party shall evaluate any information provided in comments by the other Party or a person of the other Party regarding the potential trade effects of the regulation that it receives during the comment period and, in accordance with paragraph 6 of Article X.8, provide its views on substantive issues raised.

In diesem Abschnitt wird die US-Position deutlich: Die Amerikaner wollen, dass alle regulatorischen Entscheidungen auf mögliche "Handelseffekte" hin überprüft werden. Im Ergebnis könnte das bedeuten, dass beispielsweise eine Verordnung, die sich negativ auf den Handel mit einem bestimmten Produkt auswirken könnte, in Frage gestellt wird.

(S.9)
Article X.14: US: Decision-Making Based on Evidence
1. Each Party recognizes the need for regulations to be based upon information that is reliable and of high quality. To that end, each Party should adopt or maintain publicly available guidance or mechanisms that encourage a regulatory authority when it is developing a regulation to:
(a) seek the best reasonably obtainable information, including scientific, economic, technical, or other information relevant to the regulation it is developing; and
(b) rely on information that is of high quality (including with respect to utility, objectivity, integrity, clarity and accuracy).
2. When publishing any final administrative decision with respect to a regulation, the Party shall make publicly available an explanation of:
(a) the regulation, including its objectives, how the regulation achieves those objectives, and the rationale for the material features of the regulation (to the extent different than the explanation provided in accordance with paragraph 1(b) of Article X.8); and
(b) the relationship between the regulation and the key evidence, data, and other information the regulatory authority considered in preparing the final administrative decision.
Such explanation should also identify any major alternatives that the regulatory authority considered in developing the regulation and provide an explanation supporting the alternative that is selected for the final administrative decision.
3. Each Party shall prepare, on a annual basis, a public report setting forth:
(a) an estimate, to the extent feasible, regarding the total annual costs and benefits of major final regulations issued in that period by its respective regulatory authorities;
(b) any proposals for systemic regulatory improvements; and
(c) any updates on changes to relevant processes and mechanisms.

An diesem Abschnitt wird deutlich, dass die Amerikaner ihre Art, Standards zu setzen, gerne in TTIP wiederfinden würden. Für die Zulassung, Nicht-Zulassung oder das Verbot von Produkten spielen in Amerika wissenschaftliche Beweise eine wichtige Rolle.

In Europa gilt das sogenannte Vorsorgeprinzip. Das bedeutet, um es einfach auszudrücken, dass schon bei der möglichen Gefahr von negativen Folgen ein Produkt nicht zugelassen oder vom Markt genommen werden kann. In Amerika müssen für so einen Schritt in der Regel eindeutige wissenschaftliche Beweise vorliegen. Der Gesetzgeber ist damit einem größeren Rechtfertigungsdruck ausgesetzt.

Article X.23: EU: Establishment of the Regulatory Cooperation Body
1. The Parties hereby establish a Regulatory Cooperation Body (hereafter “RCB”) in order to monitor and facilitate the implementation of the provisions set out in this Chapter and of the {specific or sectoral provisions concerning goods and services - to be identified} of this Agreement.

Dieser Abschnitt zeigt den Versuch der EU, ihre Vorstellung von einem sogenannten "Regulierungsrat" umzusetzen. Die EU schlägt vor, in so einem Gremium künftig Regulierungsvorhaben diesseits und jenseits des Atlantiks abzustimmen. In dem Gremium sollen Fachbeamte sitzen. In den Unterlagen gehen die Amerikaner auf diesen Vorschlag nicht ein. Offizielle Vertreter der US-Regierung haben allerdings bereits durchblicken lassen, dass die Amerikaner wenig von dieser Idee halten.

Article X.7: EU: Stakeholder Consultations
1. When preparing regulatory acts at central level that are undergoing impact assessment, the regulating Party shall offer a reasonable opportunity for any interested natural or legal person, on a non-discriminatory basis, to provide input through a public consultation process, and shall take into account the contributions received in the finalization of their regulatory acts. The regulating Party should make use of electronic means of communication and seek to use dedicated single access web portals, where possible.
2. {Placeholder – a provision on the publication and entry into force of adopted regulatory acts may be envisaged in this Chapter, taking into account whether a horizontal provision is included elsewhere in the TTIP text}

Article X.8: US: Transparent Development of Regulations
1. During the period described in paragraph 2, when a regulatory authority of a Party is developing a regulation, it shall, under normal circumstances, make publicly available:
(a) the text of the regulation it is developing;
(b) an explanation of the regulation, including its objectives, how the regulation achieves those objectives, the rationale for the material features of the regulation, and any major alternatives being considered;
(c) data, other information, and scientific and technical analyses it relied upon in support of regulation, including any regulatory impact assessment, risk assessment or technical dossier, and explanation for how such data, other information and analyses support the regulation; and
(d) the name and contact information of an individual official who may be contacted to address questions regarding the regulation.
2. Each Party shall make publicly available the information described in paragraph 1:
(a) after the regulatory authority of the Party has developed a text for the regulation that contains sufficient detail so as to allow persons to evaluate how the regulation, if adopted, would affect their interests; and
(b) before the regulatory authority of the Party that is developing the regulation issues or submits any final administrative decision with respect to the regulation so that this authority may take into account comments it receives and, as appropriate, revise the regulation.

In diesen beiden Abschnitten wird deutlich, wie unterschiedlich die Beteiligung von Lobbygruppen bei Regulierungsprozessen funktioniert. Während die EU in einem relativ kurzen Abschnitt beschreibt, dass für Interessierte Regulierungsabsichten in vertretbarer Weise öffentlich gemacht werden sollen, möchten die USA mehr ins Detail gehen. Sie will sehr genau festlegen, was wann veröffentlicht werden muss, bevor überhaupt eine Regel oder Verordnung erlassen wird. Die geplante Regulierung soll auch exakt erklärt werden. So soll Interessenvertretern die Möglichkeit der Einflussnahme gegeben werden - in den USA eine übliche Verfahrensweise.

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Kapitel zur Regulatorischen Kooperation
 

Schiedsgerichte

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