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Details im Überblick Was steht im TTIP-Entwurf?

Stand: 02.05.2016 18:02 Uhr

Sinkende Standards, intransparente Schiedsgerichte, Klagewellen - die Befürchtungen, die TTIP weckt, sind groß. Und befeuert wurden sie noch einmal, als Greenpeace den Verhandlungsstand veröffentlichte. Aber was steht eigentlich genau drin? Lena Gürtler und Nils Naber geben einen Überblick.

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Kapitel zur sanitären und phytosanitären Maßnahmen

Kapitel zur Regulatorischen Kooperation
 

In diesem Kapitel geht es unter anderem um Lebensmittelstandards sowie um Regulierung von Pflanzen- und Tiererzeugnissen. Aus Sicht der EU-Kritiker ist dieses Kapitel eines der sensibelsten im ganzen Abkommen.

(S.2)
EU: The objectives of this chapter are to:
1. Facilitate trade between the Parties to the greatest extent possible while preserving each Party's right to protect human, animal or plant life and health in its territory and respecting each Party's regulatory systems, risk assessment, risk management and policy development processes;
2. Ensure that the Parties' sanitary and phytosanitary (SPS) measures do not create unnecessary barriers to trade;

Hier wird deutlich, dass die EU eine größtmögliche Vereinfachung des Handels zwischen den USA und der EU anstrebt. Gleichzeitig sollen sowohl EU als auch USA weiterhin eigene Verordnungen und Gesetze bezogen auf die Gesundheit von Mensch, Tier und Pflanzen in ihrem Zuständigkeitsgebiet erlassen können. Allerdings steht hier auch, dass rechtliche Maßnahmen in diesem Bereich keine unnötigen Handelshemmnisse verursachen sollen.

(S.4-5)
US: Article X.5: Science and Risk
1. In undertaking a risk assessment appropriate to the circumstances, each Party shall ensure that it takes into account:
(a) relevant available scientific evidence, including quantitative or qualitative data and information; and
(b) relevant guidance from the WTO SOS Committee and international standards, guidelines, and recommendations concerning the risk at issue.

2. Prior to adopting an SPS regulation, each Party shall evaluate – in light of the results of any risk assessment that it undertook or relied upon in developing the SPS regulation – any alternatives to achieve its appropriate level of protection being considered by the Party or identified through timely submitted public comments, including where raised, the alternative of not adopting any regulation. Each Party shall conduct such evaluation with a view to ensuring compliance with the Party's obligation under 5.6 of the SPS Agreement.

3. Each Party shall ensure that any risk assessment that it undertakes related to developing or reviewing an SPS regulation is under normal circumstances made available on the Internet for public review and comment. Each Party shall ensure that any of its competent authorities responsible for undertaking a risk assessment take into account any relevant comments the Party receives during the period afforded for interested parties to provide public comment, including where appropriate by revising the risk assessment. Each Party shall also ensure that any of its competent authorities that are responsible for undertaking the risk assessment or that may use it in connection with developing or reviewing an SPS regulation, shall, upon request, discuss with the other Party in a timely manner any matters the other Party raises in its comments related to the risk assessment, including possible alternatives to achieve the Party's appropriate level of protection.

In diesem Abschnitt wird der Wunsch der Amerikaner deutlich, ihre Art zu regulieren in TTIP zu verankern: Im Vergleich zur EU müssen Regulierungsbehörden in den USA sich stärker wissenschaftlich rechtfertigen, bevor beispielsweise ein Produkt vom Markt genommen wird. Hier muss erst eindeutig nachgewiesen werden, dass ein Produkt schädlich ist. In der EU kann schon beim Verdacht einer Gesundheitsgefahr ein Produkt verboten werden.

TTIP-Kritiker sehen hier den Versuch der US-Verhandler, im Sinne der US-Landwirtschaft dafür zu sorgen, dass amerikanische Agrarprodukte, die gemäß US-Gesetzen produziert wurden, auch in der EU verkauft werden dürfen. Dieser Abschnitt steht dem von der EU (weiter oben) direkt gegenüber.

(S. 15)
US: Article X.12: Regulatory Approvals for Products of Modern Agricultural Technology
1. Where a Party requires a product of modern agricultural technology to be approved or authorized prior to its importation, use or sale in its territory, the Party shall allow any person to submit an application for approval at any time.
2. Where a Party requires a product of modern agricultural technology to be approved or authorized prior to its importation or sale in its territory, each Party shall make publicly available:
(a) a description of the processes it applies to accept, consider, and decide applications for approval or authorization;
(b) the competent authorities responsible for receiving and deciding applications for approval or authorization;
(c) the timelines for completion of any steps or procedures in the approval or authorization processes;
(d) any documentation, information, or actions it requires from applicants as part of its approval or authorization processes; and each Party under normal circumstances shall promptly make publicly available any risk assessment it conducts as part of an approval or authorization process for a product of modern agricultural technology.

Hier plädieren die US-Verhandler für den Einsatz von "moderner Agrartechnik". Aus Sicht der TTIP-Kritiker soll damit gentechnisch veränderten US-Produkten der Weg in die EU bereitet werden. Beim Thema Gentechnik hat die EU-Kommission allerdings versprochen, dass von den bisherigen gesetzlichen Rahmenbedingungen in Europa nicht abgerückt wird. Die Zulassungsbedingungen für gentechnisch veränderte Pflanzen sind in der EU wesentlich strikter als in den USA.

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Kapitel zur sanitären und phytosanitären Maßnahmen
 

Kapitel zur Regulatorischen Kooperation

Schiedsgerichte
 
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Kapitel zur Regulatorischen Kooperation
 

Schiedsgerichte

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